2019年8月29日星期四

Morfologi Tumbuhan

Defiinisi Morfologi Tumbuhan

Ilmu yang mengkaji bahagian, bentuk dan fungsi bahagian- bahagian tertentu tumbuhan. Morfologi tumbuhan adalah berbeza dengan anatomi tumbuhan yang merupakan kajian mengenai struktur dalaman tumbuhan. Dalam morfologi tumbuhan, terdapat tiga organ dasar iaitu, akar, batang dan daun. Ketiga-tiga oragan ini merupakan organ primer bagi tumbuhan. Manakala organ seperti bunga, buah, biji dan umbi. Organ-organ tersebut dikenali sebagai organ sekunder atu organ aksesori. Namun, bunga, buah dan biji amat penting kerana diperlukan dalam proses pembiakan seksual.

Tisu Asas

Dalam tisu asas, terdapatnya parenkimia, skelerenkimia dan kolenkimia. Parenkimia adalah tisu ringkas yang mepunyai vakuol yang besar. Parenkimia tersusun longgar dan mempunyai rongga udara di antara sel. Parenkimia berfungsi untuk menyokong tumbuhan dan menyimpan kanji, gula dan air. 

Tisu skelerenkimia pula merupakan tisu yang mempunyai dinding sel yang ditebalkan oleh lignin. Tisu ini memberikan sokongan kepada tumbuhan melalui sel mati. Fungsi utama tisu skelerenkimia ini adalah untuk menyokong dan melindungi sel.

Tisu kolenkimia ialah tisu ringkas yang ditebalkan oleh selulosa di bahagian dinding sel . Ia mengelilingi berkas vascular di batang dan akar. Fungsi tisu ini adalah untuk menyokong tumbuhan muda, tumbuhan yang mempunyai batang yang lembut serta tumbuhan herba serta mengawal penyerapan air di akar.


2 条评论: